لوگو زیبادر
تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی

تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی

  • تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی در چیست؟ آیا تاکنون برایتان سوال پیش آمده که تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی  در چه چیزهایی است؟ در این مقاله می خواهیم تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی را به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم تا یکی از آن ها را برای کار خود خریداری کنید. پس تا انتها با زیبادر همراه باشید.

     تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی

    بررسی تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی

    از راهبندها در اماکن خصوصی و عمومی برای کنترل تردد خودروها استفاده می شود در واقع با استفاده از این تجهیزات می توان مانع از ورود خودروهای غیر مجاز به ورودی پارکینگ ساختمان شد. این تجهیزات پر کاربرد نقش موثری در فراهم کردن امنیت اماکن خصوصی و عمومی دارند. البته در گذشته افراد برای کنترل خودروها در اماکن خصوصی و عمومی از راهبند دستی استفاده می کردند اما با پیشرفت هایی که در این زمینه شد این روزها انواع متنوعی از راهبند طراحی و به بازار عرضه شده است.

    راهنمای خرید راهبند پارکینگ

    راهبند نقش موثری در تامین امنیت مکان مورد نظر دارد که در صورت عدم استفاده از راهبند خصوصی و عمومی در ورودی اماکن عمومی و خصوصی به طور حتم خودروهای غیر مجاز وارد این اماکن  می شوند که به طور یقین از نظر امنیتی این درست نیست. البته اگر در ورودی این اماکن از راهبند استفاده شود خودروها مورد بررسی قرار می گیرند و بعد از دریافت اجازه ورود می توان وارد مکان مربوطه شوند. با توجه به این امر از ورود افراد مشکوک به داخل ساختمان جلوگیری می شود . با توجه به این امر می تون بیان کرد که راهبندها برای تامین امنیت و ایمن  سازی اماکن بسیار موثر می باشند.

    بنابراین با توجه به این امر می توان نتیجه گرفت که برای کنترل کردن تردد خودروها در ورودی پارکینگ ها باید از راهبند استفاده شود. راهبند در ورودی پارکینگ تردد خودروها را کنترل می کند و مانع از ورود خودروهای غیر مجاز به داخل پارکینگ می شود. با نصب راهبند در ورودی پارکینگ خودروها به صورت مجزاء مورد بررسی و شناسایی قرار می گیرند و در صورتی که اجازه ورود دریافت کنند می توانند وارد مکان مورد نظر شوند.

     

    راهبند دستی ساختار ساده و ابتدایی دارد. این مدل از راهبند بر روی یک پایه متصل شده است که در ورودی پارکینگ برای کنترل کردن خودروها قرار می گیرد و فرد باید به صورت دستی آن را بعد از تایید مدارک خودروها جابه جا کند.

    برقراری امنیت با راهبند اتوماتیک

    در گذشته در نبود راهبندهای برقی از راهبند دستی استفاده می شد همان طور که در بالا بیان کردیم راهبند دستی ساختار ساده ای داشت و در اکثر مکان ها از این راهبند برای کنترل کردن خودروها در ورودی پارکینگ استفاده می شد. این مدل از راهبند تنها به وسیله چرخاندن بوم پایین و بالا می رفت که به طور یقین زمان زیادی صرف انجام آن می شد. از مزیت های استفاده از این راهبند می توان به جابه جایی و نصب سریع و راحت و کم هزینه بودن آن اشاره کرد.

    یکی دیگر از تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی کنترل کردن خودروها است.

    کنترل کردن خودروها در پارکینگ های عمومی و خصوصی امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است. بنابراین بر ای کنترل کردن خودروها در ورودی پارکینگ عومی و خصوصی باید از تجهیزات پیشرفته ای همچون راهبند برقی استفاده شود. اجزای به کار رفته در راهبند برقی به صورت هوشمند کار می کند که طی این امر کنترل کردن خودروها در اماکن و معابر شهری نیز با سرعت بالاتری انجام می شود که در نتیجه این امر از صف های طولانی خودروها در ورودی این اماکن نیز جلوگیری می شود.

    راهبند برقی مدل جدیدتری از راهبند دستی است که با استفاده از آن می توان با سرعت بالاتری تردد خودروها در اماکن و معابر شهر و همچنین اماکن خصوصی کنترل کرد. از مزیت های استفاده از راهبند برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    بررسی تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی

    باز و بسته شدن توسط اپراتور

    یکی از ویژگی های مطلوب راهبند برقی این است که ساختار پیشرفته و جدیدی دارد و باز و بسته شدن آن توسط اپراتور انجام می شود. در این مدل از راهبند اپراتور  باز و بسته شدن راهبند را تنها با فشردن دکمه ریموت انجام می دهد.

    طراحی هوشمند

    راهبند برقی دارای سیستم های هوشمندی است که طبق ان تا زمانی که خودرو زیر آن قرار دارد بسته نمی شود. در این راهبند پنل مرکزی سیستم کنترل تردد هوشمند دستور باز و بسته شدن راهبند را می دهد که طی آن راهبند حرکت می کند.

    در سالهای گذشته به علت نبود راهبندهای برقی یا اتوماتیک از شکل ابتدایی راهبند یعنی راهبند دستی استفاده می شد. البته در کنترل کردن خودروها در ورودی پارکینگ با استفاده از راهبند دستی، از نیروی مکانیکی برای پایین و بالا آوردن بوم استفاده می شد. اما این روزها با وجود راهبند برقی دیگر مثل گذشته از راهبند دستی برای کنترل تردد خودروها در ورودی پارکینگ استفاده نمی شود بلکه از راهبند برقی که طراحی جدید و به روزی دارد استفاده می شود.

    راهبند برقی دارای موتور الکتریکی است که به صورت اتوماتیک کار می کند که برای باز و بستن آن می توان از ریموت کنترل استفاده کرد. از مزیت های راهبند دستی می توان به کم هزینه بودن و جابه جایی راحت آن اشاره کرد. البته در گذشته برای کنترل کردن بهتر تردد خودروها بر روی راهبند از دوربین مدار بسته استفاده می شد اما با طراحی راهبندهای جدید و به روزی همچون راهبند برقی نصب دوربین مدار بسته در این راهبندها به راحتی انجام می شود. بنابراین یکی از مزیت راهبند برقی این است که امکان نصب دوربین مدار بسته در آن وجود دارد.

    البته بکاربردن دوربین مدار بسته در راهبند به این شکل است که دیده نمی شود و امکان ثبت و ضبط تصاویر و فیلم های ورودی خودروها با کیفیت بالاتری انجام می شود. از طرفی راهبند برقی دارای موتور الکتریکی است که قدرت و کارآیی بالایی دارد و به کمک جک های بازویی پروسه حرکت بوم را به صورت برقی در کمترین زمان انجام می دهد. البته در راهبند برقی هر چقدر طول بوم راهبند بلندتر باشد باید موتور و جک بکار رفته در آن نیز به همان میزان قدرت بالایی داشته باشد. از نظر ساختاری می توان بیان کرد که راهبند دستی ساختار پلاستیکی و سبکی دارد که جابه جایی آن نیز به راحتی انجام می شود از طرفی راهبند برقی دارای بوم فلزی از جنس آهن و در برخی موارد نیز از جنس پلاستیک فشرده و کائوچو هستند که با ساختار سنگین و محکمی که دارند مانع از ورود خودروها به داخل پارکینگ اماکن می شوند.

    یکی از مهم ترین تفاوت راهبند اتوماتیک و دستی در ورودی پارکینگ ها است.

    در گذشته از راهبند دستی در ورودی پارکینگ های ورودی شهرک ها، فرودگاه ها،کارخانجات ، بیمارستان ها ساختمان های اداری و دولتی دانشگاه ها و … استفاده می شد که این روزها راهبند برقی به عنوان گزینه مناسبی برای راهبند دستی محسوب می شود که طی این امر برای سهولت کار و انجام کنترل تردد خودروها با سرعت بالا از این راهبند در ورودی پارکینگ امکان عمومی و خصوصوی استفاده می شود.

    برای خرید راهبند برقی مناسب با مکان مورد نظر باید  به چند نکته مهم و ضروری در زمان خرید توجه داشته باشید.
    در زمان خرید راهبند برقی به طول بازوی راهبند توجه داشته باشید که طول بازو طوری باشد که مسیر را به طور کامل پوشش دهد.
    راهبند برقی باید از مقاومت خوبی در برابر ضربه برخوردار باشد.
    طول بوم به کار برده شده در راهبند باید با توجه به قدرت موتور الکتریکی آن هماهنگی داشته باشد تا موتورالکتریکی و بازوهای آن بتوانند به راحتی بوم را بالا و پایین کنند.
    راهبندی را انتخاب کنید که کیفیت بالاتری داشته باشد و بتواند چندین سال بدون هیچ گونه هزینه تعمیر یا تعویض قطعات برای شما کار کند
    راهبند باید نصب سریع و راحتی داشته باشد و از طرفی هزینه نصب و نگهداری از آن نیز بسیار پایین باشد
    راهبند باید قابلیت نصب دستگاه تگ خوان، کارت خوان و دوربین های مدار بسته را داشته باشد
    راهبندی را خریداری می کنید باید از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار باشد تا شما بعد از خرید در صورت کوچکترین مشکل بتوانید از خدمات پس از فروش آن بهره مند شوید.

    بخش های اصلی راهبند اتوماتیک میله ای  از اجرای زیر تشکیل شده است که عبارتند از :

    1. بدنه راهبند
    2. میله راهبند
    3. سیستم محرک ( پمپ هیدرولیک )
    4. فنر تعادل
    5. مرکز کنترل

    راهبند ستونی (بولارد)

    این نوع از راهبند شامل یک استوانه فلزی می باشد که به کمک سیستم محرک مکانیکی و یا هیدرولیک به سمت بالا و پایین حرکت می کند. فنداسیون راه بند ستونی درون زمین قرار می گیرد و هنگامی که مسیر برای عبور باز باشد، استوانه متحرک به صورت کامل در داخل فنداسون و درون زمین قرار می گیرد. برای بستن مسیر عبور، ستون به سمت بالا حرکت کرده و به صورت یک مانع در مقابل خودروها قرار خواهد گرفت.

    به علت میزان تردد پایین و استهلاک بالا، بولاردهای دارای سیستم محرک مکانیکی امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و در عوض بولاردهای دارای سیستم محرک هیدرولیک جایگزین آنها شده اند. راهبند ستونی هیدرولیک امکان کنترل تردد بالاتری را فراهم می کند ضمن آنکه هزینه تعمیر و نگهداری پایین تری دارد.

    راهبندهای ستونی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند به نحوی که در مدل های معمولی قادر به متوقف کردن خودرو سواری در حرکت با سرعت ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت می باشند و در مدل های تقویت شده (راهبند ستونی ضد تروریست)‌ می توانند خودروهای سنگین با وزن ۶ تا ۷ تُن با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت را متوقف کنند. تفاوت اصلی میان بولاردهای معمولی و تقویت شده ( راهبند ستونی ضد تروریست) در ضخامت استوانه متحرک و نوع آلیاژ بکار رفته در ساخت آن می باشد. البته فنداسیون لازم برای راهبندهای ستونی ضد تروریست (آنتی تروریست) مستحکم تر و بزرگتر از فنداسیون بولاردهای معمولی می باشد تا توان تحمل نیروی حاصل از برخورد خودروهای سنگین را داشته باشد. با توجه به قابلیت بولارد در متوقف نمودن خودروها، عموما در محل های با ضریب امنیت بالا، نظیر سفارتخانه ها، مراکز نظامی و مراکز مهم دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

    راهبند برقی یکی از روش های هوشمند کاربردی جهت کنترل کردن خودروها در پارکینگ های عمومی و خصوصی است. این راهبند های هوشمند از تردد طولانی خودرو ها در معابر جلوگیری کرده و با سرعت بالا به کنترل خودرو ها می پردازد. از مزایای دیگر این راهبند برقی باز و بسته شدن راهبند تنها از طریق فشردن دکمه ریموت است که توسط اپراتور مربوطه صورت می گیرد. راهبند برقی با پنل مرکزی هوشمند تا زمانیکه خودرو زیر آن قرار گرفته باشد بسته نمی شود و با اطمینان بالا تردد امکانپذیر می شود.

    در گذشته از راهبند دستی جهت کنترل کردن خودروها در ورودی پارکینگ استفاده می شد که با کمک نیروی مکانیکی برای ورود و خروج بوم را حرکت (بالا و پایین) می آوردند. ساختار راهبند دستی از پلاستیک با وزن سبک است که به دلیل هزینه کم و جابجایی راحت کاربرد داشت؛ البته جهت بالا بردن اطمینان و ایمنی از دوربین مداربسته در کنار راهبند استفاده می شد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مقالات مرتبط

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا