لوگو زیبادر
ک

کاربرد چشمی درب پارکینگ

  • چشمی درب پارکینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در هنگام خرید چشمی درب پارکینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ 

    اصلی ترین کاری که سنسور درب پارکینگ انجام می دهد این است که موانع را بر سر راه باز و بسته شدن تیغه تشخیص می دهد و اقدام به متوقف کردن حرکت تیغه می کند. زیرا اگر سنسور نتواند مانع را تشخیص دهد تیغه با سرعت به مانع برخورد می کند و این شدت برخورد موجب آسیب به موتور خواهد شد.

    کاربرد چشمی درب اتوماتیک

    چشمی درب اتوماتیک شیشه ای 

    سنسور درب اتوماتیک یا چشمی درب اتوماتیک یا همان فتوسل از قطعات مهم و حیاتی درب اتوماتیک هستند که همان طور که از اسمش پیدا است همانند یک چشم عمل می کند و کار بینایی و رصد  اشیاء و هر نوع جنبده را بر عهده دارند. همه انواع درب های اتوماتیک به واسطه چشمی هایی که دارند، قادر به تشخیص افراد یا هر نوع جنبده نزدیک هستند و در واقع اصلی ترین و مهم ترین کار سنسور درب های اتوماتیک تلقی می شود که به بیانی دیگر اولین گام برای باز شدن درب های اتومانتیک هستند.

    سنسسور یا حسگر وسیله ای الکتریکی است که برای اندازه گیری کمیت های مختلفی مانند دما، طوبت و … و تشخیص هر گونه تغییر در کمیت های فیزیکی به کار می رود و دارای انواع مختلفی است. اصلی ترین وظیفه آن تبدیل پارامتر های فیزیکی سیگنال الکتریکی است.

    کاربرد چشمی درب پارکینگ

    استفاده از درب‌های اتوماتیک در ابتدا به‌منظور افزایش رفاه مردم و سرعت بخشیدن به امور انجام گرفت، اما امکان بسته شدن ناگهانی درب یا کرکره برقی و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی ازجمله نگرانی‌هایی بود که منجر به افزایش اهمیت طراحی و نصب چشمی‌های درب اتوماتیک شد.

    چشمی‌های درب اتوماتیک به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که در صورت وجود هر مانعی، از بسته شدن درب جلوگیری کنند و از این طریق، مانع از ایجاد خسارت شوند. درواقع، استفاده از چشمی درب پارکینگ را می‌توان فرآیند هوشمندسازی و بهبود عملکرد درب‌های برقی به شمار آورد که موجب افزایش امنیت آن‌ها می‌شود.

    درب های اتوماتیک ابتدا بدون چشمی طراحی می شدند. این درب ها با بسته شدن ناگهانی باعث ایجاد خسارت های مالی و جانی زیادی می شدند به همین دلیل طراحان تصمیم گرفتند تا در طراحی این نوع درب ها از چشمی درب پارکینگ استفاده نمایند. استفاده از چشمی در ساختار درب اتوماتیک پارکینگ باعث می شود تا عملکرد این نوع درب های برقی به صورت قابل توجهی بهبود پیدا کند.
    چشمی درب پارکینگ مانند سنسوری پیشرفته عمل می کند و زمانی که یک فرد یا یک شی به درب نزدیک می شود چشمی با تشخیص این مسئله درب را باز می کند. بعد از اینکه فرد یا شی از درب عبور می کنند و چشمی حرکت هیچ فردی و شی را در نزدیکی درب تشخیص نمی دهد درب به صورت اتوماتیک بسته می شود.
    چشمی درب پارکینگ شامل دو بخش مهم فرستنده (TX) و گیرنده (RX) می باشد. این دو بخش باعث ایجاد خط مستقیم و نامرئی مادون قرمز می شوند. توجه داشته باشید که این خط مستقیم و نامرئی وظیفه دارد که وجود هر نوع مانعی را بررسی کند و در صورتی که هیچ مانعی برای بسته شدن درب وجود نداشته باشد درب بسته می شود. در بخش بیرونی و داخلی درب پارکینگ یک جفت از این نوع چشمی که دارای بخش فرستنده و گیرنده هستند نصب می گردد.

    الف) کنترل کردن عبور و مرور هر نوع جسمی

    ب) کاهش خسارت ها و آسیب های مالی و جانی وارده به افراد یا ماشین ها

    پ) آسان نمودن، سرعت بخشیدن و عدم اتلاف وقت برای عبور و مرور

    ت) افزایش آسودگی و رفاه برای استفاده کنندگان

    1. تشخیص مانع در نزدیکی درب ( در صورتی که تمایل دارید چشمی مانع هایی که در فاصله دورتر از درب پارکینگ قرار گرفته اند را نیز تشخیص بدهد بهتر است از فتوسل با برد بلند استفاده کنید.)
    2. باز و بسته کردن درب به صورت اتوماتیک
    3. پیشگیری از ایجاد خسارت های مالی و جانی با باز و بسته کردن به موقع درب پارکینگ
    4. کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و افراد
    5. امکان باز و بسته کردن درب اتوماتیک پارکینگ به کمک ریموت

    ویژگی های چشمی درب پارکینگ

    چشمی درب برقی را می‌توان بر روی دیوار و نزدیک به درب (با ارتفاع 25-60 سانتی‌متر از سطح زمین)  نصب کرد، همچنین نصب آن بر روی پایه‌های مخصوصی که در نزدیکی درب قرار می‌گیرند امکان‌پذیر است. استفاده از این چشمی مزایای متعددی ازجمله موارد زیر دارد:

    • قابلیت کنترل عبور و مرور
    • کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از تخلیه هوای خنک در ساختمان
    • عدم نیاز به اعمال فشار فیزیکی توسط افراد برای باز کردن درب
    • افزایش امنیت افراد و خودروها
    • امکان تسریع بخشیدن به امور رفت‌وآمد
    • افزایش رفاه ساکنین و مهمانان ساختمان
    • امکان باز و بسته کردن درب برقی با استفاده از ریموت

    انواع چشمی درب پارکینگ

    چشمی درب پارکینگ انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع کاربرد شما مورد استفاده قرار می گیرد. 

    فتوسل معمولی

    فتوسل معمولی شامل یک چشمی فرستنده و یک چشمی گیرنده است. در این نوع از سنسورها از سیگنال‌های مایکروویو یا مادون‌قرمز منفعل برای تشخیص حرکت استفاده می‌شود. چشمی‌های مایکروویو سیگنال‌هایی تولید می‌کنند تا حرکت را تشخیص بدهند. در مقابل سنسورهای مادون قرمز منفعل برای شناسایی حرکت تغییرات دمایی را بررسی می‌کنند.

    چشمی فرستنده (TX) نور مادون‌قرمز را به سمت چشمی گیرنده (RX) می‌فرستد و با ایجاد این اتصال که با چشم غیر مسلط قابل‌مشاهده نیست، درب به بسته شدن خود ادامه می‌دهد. این دوچشمی باید کاملاً در مقابل یکدیگر قرارگرفته باشند تا ارتباط میان آن‌ها دچار اختلال نشود. از این نوع فتوسل معمولاً در راه‌بندها و درب پارکینگ‌ها استفاده می‌شود و طول برد آن‌ها 15 متر است.

    از چشمی‌های فتوسل برای درب ورودی فروشگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، و درب ورودی ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. این نوع چشمی درب جایگزین دستگیره‌های قدیمی درب‌های ورودی شده  است. پس از شیوع کرونا این نوع درب به خاطر مزایای بهداشتی و عدم نیاز به لمس درب توسط افراد تبدیل به یک استاندارد بهداشتی در سراسر جهان شد.

    الف) چشمی های یا فتوسل های معمولی

    ب) چشمی های بلند برد

    پ) چشمی های وایرلس دار

    ت) چشمی های آیینه دار

    ث) چشمی های گردان

    چشمی مرکز کنترل

    نوع دیگری از چشمی درب پارکینگ از مزیت‌های متنوعی برخوردار است چشمی مرکز کنترل است که در بیشتر ساختمان‌های امروزی برای درب پارکینگ استفاده می‌شود. به جای اینکه درب پارکینگ بر اساس سنسور حرکتی یا فشار و حرارت عمل کند، بر پایه سیگنالی که توسط یک دستگاه کنترلی یعنی ریموت ارسال می‌شود درب را باز و بسته می‌کند.

    چشمی‌های مرکز کنترل یا سنسورهای ریموت‌دار گزینه‌ای عالی برای ساختمان‌هایی هستند که چندین خانواده در آن‌ها زندگی می‌کنند. همان‌طور که حتماً با آن‌ها آشنا هستید، درب پارکینگ به جز زمانی که یکی از ساکنین دکمه ریموت را بزند هیچ وقت باز نمی‌شود. این تکنولوژی برای مدیریت ورود و خروج در ساختمان‌ها و حفظ امنیت ساکنین کارایی زیادی دارد و در حال حاضر نوع رایج چشمی درب پارکینگ محسوب می‌شود.

    نکات مهم خرید چشمی درب اتوماتیک

    فتوسل برد بلند

    فتوسل‌های معمولی و برد بلند ساختار و عملکرد یکسانی دارند. تنها تفاوت آن‌ها در میزان برد فرستنده است که در فتوسل برد بلند تا 35 متر افزایش پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب، می‌توان از آن برای درب‌های اتوماتیک بزرگ‌تر و عریض‌تر استفاده کرد.

    فتوسل وایرلس

    فتوسل‌های وایرلس برخلاف فتوسل‌های معمولی و برد بلند، نیازی به سیم‌کشی ندارند و انرژی خود را از باتری تعبیه‌شده در چشمی می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای مکان‌هایی که امکان سیم‌کشی وجود ندارد از این نوع چشمی بهره می‌گیرند.

    فتوسل گردان

    همان‌طور که بیان شد، فتوسل‌های معمولی باید بر روی دیوار یا پایه‌های ثابت نصب شوند. اما اگر این دیوارها دارای زاویه باشند می‌توان از فتوسل‌های گردان به‌منظور قرار دادن دوچشمی فرستنده و گیرنده در مقابل یکدیگر بهره گرفت. فتوسل‌های گردان و معمولی ازنظر عملکرد شبیه به یکدیگر هستند و تنها تفاوت آن‌ها در ساختار جدیدتر فتوسل گردان است.

    فتوسل آینه‌ای

    در فتوسل آینه‌ای برخلاف فتوسل‌های دیگر، چشمی‌های فرستنده و گیرنده در یک دیوار قرار می‌گیرند. در دیوار مقابل، یک آینه مخصوص نصب می‌شود که با منعکس کردن نور فرستنده و ارسال آن به گیرنده موجب برقراری ارتباط میان آن‌ها می‌شود. تنها ایراد این نوع چشمی، برد پایین و سخت بودن نصب و تنظیم آن است. آینه باید با زاویه‌ای تعبیه و تنظیم شود که اشعه مادون‌قرمز فرستنده را به گیرنده بفرستد.

    برای خرید چشمی درب پارکینگ با ما تماس بگیرید.

    نکات مهم خرید چشمی درب پارکینگ

    افرادی که نصب این چشمی درب های اتوماتیک را به عهده می گیرند با نکات ایمنی و شیوه ی سیم کشی، مدار های سنسور دار و اندازه گیری های دقیق آشنا هستند. نکات زیر به شما در نصب اصولی و عملکرد بهتر درب کمک می کند:

    الف) چشمی هایی که در دیوار های صاف نصب و تعبیهمی شوند باید در برابر یکدیگر و کاملا در تراز با هم باشند.

    ب) فتوسل های گیرنده و یا فرستنده نباید در برابر اشعه نور خورشید نصب شوند، زیرا در این صورت امکان اختلال در دریافت و یا ارسال اشعه مادون قرمز ایجاد می شود و یا باعث باز و یا بسته شدن ناگهانی درب می شود. این مشکل بیشتر در تابستان ها رخ می دهند که می توان با نصب سایه بان های مخصوص از بروز مشکل جلوگیری به عمل آورد.

    پ) در هنگام نصب باید جایگاه چشمی ها به شیوه ای باشد که در صورت باریدن باران آب به آن ها نرسد و اگر محل نصب مورد نظر در معرض آب قرار دارد به درستی آب بندی شود تا با نفوذ آب باعث پایین آمدن عملکرد دستگاه نشود.

    در زمان خرید چشمی درب پارکینگ نکات زیر را مد نظر داشته باشید :

    1. چشمی مخصوص درب پارکینگ را از بین مدل های با کیفیت انتخاب کنید تا به مرور زمان در نحوه عملکرد چشمی اختلالی ایجاد نشود.
    2. فتوسل باید در برابر ضربات دارای استحکام بالایی باشد.
    3. چشمی را برای خرید انتخاب کنید که سنسورهای آن دارای حساسیت بالایی باشند.
    4. اگر وزن چشمی درب پارکینگ سبک باشد در زمان نصب چشمی با مشکلات زیادی رو به رو نخواهید شد.
    5. چشمی را برای خرید انتخاب کنید که در مقابل سرما و گرما دارای عایق مناسبی باشد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مقالات مرتبط

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا